OPIS PROGRAMU
Program profilaktyczny „CUKIERKI” ma charakter uprzedzający. Jego zadaniem jest zapobieganie sytuacjom dysfunkcyjnym w życiu dziecka zanim się takie pojawią. Zajęcia przybliżają uczniom podstawowe informacje na temat środków uzależniających i zagrożeń z nimi związanych, kształtuje umiejętności troski o własne bezpieczeństwo w relacjach z innymi, uczą postawy dystansu w relacjach z osobami nieznajomymi oraz współpracy, jako formy zapobiegającej zachowaniom agresywnym. Program jest dostosowany do okresu rozwojowego dzieci, nie dostarcza zbyt dużej ilości informacji o charakterze wzbudzającym ciekawość i chęć eksperymentowania, wymową programu jest przestroga. Ogromną zaletą programu jest poruszenie problematyki dzieci charakteryzujących się izolacją i trudnościami emocjonalnymi.
SPOSÓB REALIZACJI
Podczas prowadzenia CUKIERKÓW wykorzystuje się następujące metody:
czytanie bajki z podziałem na role; prace plastyczne; opis ilustracji, burza mózgów, drama, praca w grupach. Program prowadzony jest przez trenerów, którzy posiadają odpowiednie kwalifikacje do jego prowadzenia. Nauczyciele zaproszeni są do udziału w programie.
CELE PROGRAMU
- przybliżenie dzieciom podstawowych informacji na temat środków uzależniających i zagrożeń z nimi związanych;
- umiejętność zauważania i nazywania uczuć własnych i innych ludzi;
- rozwijanie samodzielnego i twórczego myślenia;
- wzmacnianie pozytywnego obrazu samego siebie i samooceny;
- nauka odróżniania dopuszczalnych (bezpiecznych) i niedopuszczalnych zachowań w relacjach z innymi;
- nauka współpracy jako formy zapobiegającej zachowaniom agresywnym;
- kształtowanie umiejętności troski o własne bezpieczeństwo w relacjach z
- innymi;
- nauka postaw asertywnych względem osób nieznajomych oraz takich, które próbują nadużyć zaufanie dziecka;
- rozwijanie postawy szacunku i zaufania w stosunku do szkolnego personelu
- pedagogicznego, technicznego jak i innych osób mogących udzielić wsparcia w problemach wydarzających się na terenie szkoły